Автомобілі-ліквідатори. Техніка, яка боролася в Чорнобилі (фото) - АвтоПортал

В Україні сьогодні проходять пам’ятні заходи до 35-х роковин катастрофи на Чорнобильській АЕС. Ми вирішили пригадати, які машини допомогли людям ліквідувати і запобігти поширенню радіації тоді, 35 років тому.

ЗІЛ-131

На першому етапі на місці катастрофи працювали абсолютно звичайні машини, без додаткового захисту від радіації. Наприклад, на багатьох фотографіях можна побачити армійський повнопривідний ЗІЛ-131. Зокрема, цей автомобіль використовували для переміщення вантажів на площадки тимчасового складування, а також для доставки особового складу на ЧАЕС.

УРАЛ-375

У перші години після аварії на Чорнобильській АЕС в гасінні вогню на четвертому реакторі взяв участь автомобіль АЦ-40 на базі УРАЛ-375 лейтенанта Віктора Кібенка. Вогнеборець отримав високу дозу опромінення і пізніше помер в Москві. Також пожежні «Урали» активно використовували для проведення дезактиваційних робіт на території зони відчуження. Наприклад, ці машини обробляли спеціальним розчином будівлі і дороги в Прип’яті.

РАФ-22031 «Латвія»

РАФ-22031 «Латвія» з другої половини 1970-х змінили на станціях швидкої допомоги старі медичні «Рафіка» РАФ-977ІМ. В результаті ця модель стала наймасовішим мікроавтобусом СРСР. Машини РАФ-22031 «Латвія» евакуювали постраждалих з місця катастрофи в медустанови починаючи з ночі 26 квітня. Їх продовжили використовувати і під час ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Машини, які накопичили значні дози радіації після аварії на АЕС, були розчавлені гусеницями і поховані в могильниках.

КамАЗ-5511

КамАЗ-5511 в зоні відчуження використовували в якості бетонозмішувача і самоскида. На фото машини можна побачити зі свинцевими листами на кузові. Звичайно, такий тюнінг був слабким захистом від радіації. Якщо самоскиди використовувалися найчастіше для вивезення радіоактивного сміття, то «міксери» стали незамінні в ході будівництва об’єкта «Укриття» – бетонного саркофага навколо реактора.

КрАЗ-256

Після того як реальний рівень загрози для ліквідаторів став зрозумілий, в найкоротші терміни почалася розробка спеціальних версій автомобілів для роботи в зоні ураження. Так, на Кременчуцькому автомобільному заводі робоча група підготувала цілу партію особливих самоскидів КрАЗ-256 для вивезення високорадіоактивних уламків. Кабіну машини захистили сталевими листами з прошарком зі свинцю, а зсередини капсулу обшили особливим пластиком.

Також самоскид оснастили фільтрувальною установкою. Після такої модифікації вага капсули перевищила 3 т, що зажадало доопрацювання ходової частини КрАЗ-256.

ЛАЗ-692

Львівський автобусний завод для допомоги ліквідаторам катастрофи на Чорнобильській АЕС випустив спеціальний автобус із захистом від радіації. Машину з індексом ЛАЗ-692 побудували на базі моделі ЛАЗ-695Н і оснастили свинцевими пластинами на вікнах. У салоні також встановили особливу систему фільтрації повітря, а люки на даху були заварені. Рівень захисту у автобуса був меншим, ніж у КрАЗ-256, однак на відміну від самоскида йому не доводилося працювати годинами в зоні відчуження.

УАЗ-469

Зрозуміло, в ліквідації страшної катастрофи взяли участь радянські позашляховики УАЗ-469. Ця машина, яку в народі прозвали «бобиком», була основним командирським автомобілем армії тих часів і відрізнялася хорошою прохідністю і легкістю в ремонті. Автомобіль з 75-сильним мотором в зоні відчуження використовувався для перевезення військових начальників або для розвідувальних заходів.

ГАЗ-66

Легендарний ГАЗ-66 («Шишига») використовували для перевезення ліквідаторів в зону катастрофи з місць тимчасового проживання. Повнопривідна вантажівка з дорожнім просвітом 315 мм за раз могла перевезти близько 20 осіб. Машина комплектувалася лебідкою, восьмициліндровим мотором і навіть спальним місцем для водія. Зрозуміло, про низький рівень комфорту для пасажирів тоді ніхто не замислювався. У військах ГАЗ-66 використовувався і як вантажівка, і як штабний, і як медичний автомобіль.